Pracownia Łaciny Średniowiecznej Instytutu Języka Polskiego PAN w Krakowie serdecznie zaprasza do udziału w cyklu comiesięcznych spotkań mediewistycznych pod hasłem Hortus deliciarum. Wokół średniowiecznego tekstu.
Tytuł cyklu nawiązuje do encyklopedycznego dzieła Herrady z Landsbergu, gdyż spotkania służyć mają kreśleniu szerokiej panoramy studiów średniowiecznych, a zarazem popularyzować ujęcia interdyscyplinarne. Mamy nadzieję, iż przyczynią się one do integracji środowiska mediewistów różnych specjalności i staną się źródłem wspólnych projektów badawczych. Do wygłoszenia referatu zapraszamy zatem tak filologów, językoznawców, literaturoznawców, paleografów, epigrafików i wydawców tekstu, jak i historyków, historyków filozofii, muzyki i sztuk plastycznych.
Centralnym tematem cyklu jest tekst średniowieczny – tak łaciński, jak spisany w języku wernakularnym – w jego mnogich formach i funkcjach.
Przykładowe zagadnienia:
- tekst jako element średniowiecznej kultury literackiej w Polsce i w Europie,
- odbiorca tekstu średniowiecznego (praktyki lektury, pamięć i jej przekaz; parateksty, tj. komentarze, accessus ad auctores, słowniki itd., i hiperteksty, tj. przekłady, pastisze, wersyfikacje itd.),
- dyskurs filozofii, teologii i nauki średniowiecznej,
- tekst a społeczeństwo (znajomość języka, społeczne jego odmiany; tekst w praktyce prawnej i administracyjnej oraz w życiu codziennym),
- tekst a kultura materialna, tekst w muzyce i sztukach wizualnych,
- tekst jako przedmiot (paleografia, kodykologia, historia książki, krytyka i wydanie tekstu),
- recepcja tekstu średniowiecznego (adaptacje, nawiązania, przekłady itp.),
- tekst średniowieczny a nowe technologie (korpusy, metody automatyczne w badaniu tekstu, słowniki elektroniczne, bazy danych, wizualizacja).
Hortus Deliciarum. Wokół średniowiecznego tekstu (cykl seminariów i publikacja elektroniczna) – zadanie w latach 2016-7 było finansowane w ramach umowy 644/P-DUN/2016 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę